Ο αυθεντικός αθλητισμός δεν φοράει μάσκα...

Από το topontiki.gr
Η Κωνσταντίνα Γογγάκη, επίκουρος καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Αθλητισμού στο Καποδιστριακό, γράφει για το βιβλίο της «Το ολυμπιακό ιδεώδες. Παγκόσμια κρίση και προοπτικές», εκδόσεις Gutenberg.

Αυτό είναι το δεύτερο βιβλίο που εξέδωσα με περιεχόμενο τη φιλοσοφία, την ηθική και την αξιολογία του αθλητισμού ως ανθρωπολογικού φαινομένου. Το πρώτο («Οι αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για τον αθλητισμό», 2003, ίδιες εκδόσεις), αξιοποιώντας τις θετικές και αρνητικές αναφορές των αρχαίων στοχαστών για τον αθλητισμό της εποχής τους, είχε θεωρηθεί ως «Ανατομία του αθλητισμού στην Αρχαία Ελλάδα» (Πέτρος Λινάρδος, «Το Βήμα», Κυρ. 26.10.2003, σ. Αθλητισμός/75Α35). Το παρόν βιβλίο αναφέρεται στο σύγχρονο ολυμπιακό ιδεώδες και τις αμφισβητήσεις του.

Κατά τον Πέτρο Λινάρδο («Το Βήμα», Κυρ. 8.7.2014, σ. Α43), «το σημαντικότερο και ως γραμμή πλεύσης καθοδηγητικό στοιχείο είναι η αξιολόγηση στο παγκόσμιο κοινωνικό γίγνεσθαι γεγονότων και τεκμηρίων που σε τελευταία ανάλυση συγκροτούν μια τεράστια σε θεματικό εύρος ‘‘δικογραφία’’. Το ολυμπιακό ιδεώδες χρησιμοποιείται ως μια μάσκα – διάτρητη, για όσους ξεπερνούν τους εντυπωσιασμούς του επαγγελματοποιημένου αθλητικού θεάματος – για σκοπούς πέραν των τεράστιων οικονομικών ωφελημάτων, μιας πολύμορφης ιδιοτέλειας, όχι μόνο των προσωπικών σκοπιμοτήτων, αλλά και της υπευθυνότητας των κρατών και της κοινωνίας».

Οι θεματικές του βιβλίου υπερβαίνουν τα όρια του αθλητισμού, θέτοντας προβληματισμούς που αφορούν σε γενικότερα φιλοσοφικά ερωτήματα, όπως πώς αξίζει κανείς να ζει, ποια είναι η καθημερινή ποιότητα της ζωής, ποιες είναι οι κυρίαρχες αξίες του σύγχρονου πολιτισμού που επηρεάζουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Κυρίως, όμως, αναζητά τις αναγκαίες αλλαγές του αξιακού συστήματος της κοινωνίας, που μέσω της παιδείας και της προώθησης των προτύπων αξίας θα διαμορφώσει μια μη ωφελιμιστική και ανταγωνιστική νοοτροπία για την προοπτική ενός αυθεντικού αθλητισμού και ενός καλύτερου κόσμου, κι υπό την έννοια αυτή είναι έργο βαθιά κοινωνικό και πολιτικό.

Σχόλια