Ουρανοκατέβατη γνώση

Από το www.dou.gr

Η απόσταση ανάμεσα σ' 'αναλφάβητο παιδί και σε έναν χάκερ μπορεί να είναι λίγες εβδομάδες εξοικείωσης μ' έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Το αποδεικνύει περίτρανα η εφαρμογή ενός πειραματικού προγράμματος του Νίκολας Νεγκροπόντε σε δύο απομακρυσμένα χωριά της Αιθιοπίας. Κι ας χρειάζεται το ίδιο παιδί να περπατήσει μια ώρα για εξασφαλίσει πρόσβαση σε καθαρό νερό.

Το φιλόδοξο πρόγραμμα «Ένα λάπτοπ για κάθε παιδί» με μια τολμηρή πρωτοβουλία του μοίρασε ηλεκτρονικές ταμπλέτες στα παιδιά δύο απομονωμένων αιθιοπικών χωριών, που δεν είχαν καμιά προηγούμενη εμπειρία εκπαίδευσης. Οι ταμπλέτες έπεσα ν κυριολεκτικά από τον… ουρανό σε κλειστές συσκευασίες, χωρίς οδηγίες χρήσης. Κάθε ταμπλέτα περιείχε παιχνίδια εκμάθησης του αγγλικού αλφαβήτου, ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες, κινούμενα σχέδια και ζωγραφιές.

“Πίστευα ότι τα παιδιά θα έπαιζαν με τα κουτιά. Όμως μέσασε τέσσερα λεπτά, ένα παιδί όχι μόνο κατάφερε να ανοίξει το κουτί αλλά και να βρει το διακόπτη και να ενεργοποιήσει τον υπολογιστή. Σε πέντε μόλις μέρες, κάθε παιδί χρησιμοποιούσε 47 εφαρμογές καθημερινά. Έπειτα από δύο εβδομάδες, το χωριό γέμισε με ήχους από απλά αγγλόφωνα τραγουδάκια και στο πεντάμηνο τα πιτσιρίκια ήταν σε θέση να εξαπολύσουν ηλεκτρονική επίθεση εναντίον λειτουργικών συστημάτων Android” . Αυτά ανέφερε ο Νικόλας Νεγκροπόντε, συνιδρυτής και ψυχή του πιο διάσημου και λαμπερού κέντρου ερευνών υψηλής τεχνολογίας του Media Lab, στο MIT, σε άρθρο του στην επιθεώρηση του Ινστιτούτου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών που ξεκίνησαν την πρωτοβουλία, με το πείραμα θα επωφεληθούν περίπου εκατό εκατομμύρια παιδιά που , υπό κανονικές συνθήκες , θα ξεκινούσαν τη σχολική τους ζωή αλλά στην πραγματικότητα μπορεί ποτέ να μην αποκτήσουν πρόσβαση σε κάποιο σχολείο.

Μεταξύ 4-11 ετών

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε μια ταμπλέτα απενεργοποιημένη η κάμερα κι ένα παιδάκι την ενεργοποίησε αμέσως μόλις άνοιξε τον υπολογιστή του.

Τα παιδιά που μετείχαν στο πρόγραμμα ήταν ηλικίας μεταξύ 4 και 11 ετών και προηγουμένως δεν είχαν δει ούτε μια λέξη γραμμένη. Στα χωριουδάκια τους δεν τίθεται θέμα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Δεν υπάρχουν φάκελοι, επιγραφές ή ετικέτες όπου να μπορεί να μπορεί να δει κανείς γράμματα και λέξεις. Οι υπολογιστές και η ηλικιακή ενέργεια που έφθασα στα δύο χωριά, στο πλαίσιο του πειράματος, άλλαξαν τα πάντα. Θα είχε ίσως ενδιαφέρον να ανιχνεύσει κανείς την ερμηνεία που έδωσαν οι ντόπιοι στην αλλαγή. Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο και τα πρώτα αποτελέσματα εκτιμήθηκαν στο τέλος Οκτωβρίου. Η ακαδημαϊκή προσέγγιση της παρατήρησης προϋποθέτει άλλα δύο χρόνια για να προκύψουν ασφαλέστερα συμπεράσματα, αλλά τα παιδιά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν του ς υπολογιστές του ς και σημειώνουν εντυπωσιακή πρόοδο. Ένας μικρός βιντεοσκοπεί τον παππού του που φροντίζει τα ζώα και ένας άλλος σπάει τους κωδικούς προστασίας κάποιου προγράμματος. Στη βραδινή συγκέντρωση θα διηγηθούν τις «περιπέτειές» τους στους συγχωριανούς τους και θα τραγουδήσουν: ABC…

Σχόλια