Από το hellasdirect.gr / φωτογραφίες Hagerty
Αυτοί είναι οι συλλεκτικοί «θησαυροί» της νέας χρονιάς. Μήπως είναι και το δικό σου αγαπημένο όχημα στη λίστα;
Κάποιες φορές τα αυτοκίνητα είναι σαν το κρασί. Τα αφήνεις στην ησυχία τους για όσο καιρό αντέξεις- μερικά χρόνια, ιδανικά- και ο χρόνος κάνει τη δουλίτσα του, αναβαθμίζοντας γεύση, όγκο, τανίνες και ένα σωρό άλλα χαρακτηριστικά που λίγοι ξέρουν να διακρίνουν αλλά όλοι χαιρόμαστε να απολαμβάνουμε.
Έτσι και ορισμένα αυτοκίνητα: Κάνουν επιτυχία στην εποχή τους, μετά περνούν ενδεχομένως σε δεύτερη μοίρα, καθώς η γραμμή παραγωγής δεν σταματά, αλλά κάποια στιγμή ξανανεβαίνουν στο βάθρο τους. Μαζί και η τιμή τους.
Οχήματα που θα αξίζουν το 2023 μια περιουσία
Μια τέτοια λίστα φτιάχνει κάθε χρόνο η ασφαλιστική εταιρία Hagerty αξιοποιώντας τα στοιχεία της για να αναδείξει οχήματα που εκτιμά πως θα γίνουν τη νέα χρονιά συλλεκτικά- και άρα θα αξίζουν μια περιουσία.
Για το 2023, ο κατάλογος έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον, με έξι οχήματα κατασκευασμένα μετά το 2000, δύο από τη δεκαετία του ’90 και ένα από τα 80ies, ενώ δύο αντιπροσωπεύουν τις πιο κλασικές δεκαετίες. Πιθανώς, δηλαδή, κάποια γκαράζ να κρύβουν θησαυρούς, αν φιλοξενούν κάποιο από τα παρακάτω οχήματα.
Η Hagerty δίνει εύρος τιμών με τέσσερις κατηγοριοποιήσεις, ανάλογα την κατάσταση του αυτοκινήτου. Η συχνότερη και πιθανότερη τιμή να βρει κανείς το κάθε μοντέλο είναι η #3, για αυτοκίνητα σε «καλή κατάσταση».
1985–93 Saab 900 Turbo
«The new look of performance». Έτσι είχε περιγράψει η Saab το μοντέλο αυτό, όταν το είχε παρουσιάσει, το μακρινό 1978.
Τα 115 - 135 άλογά του ακολουθούσαν τις επιταγές του κιβωτίου ταχυτήτων- αρχικά με τέσσερις ταχύτητες, μετά το 1983 με πέντε- ή της αυτόματης εκδοχής του για να φτάνει το αυτοκίνητο των 1.220 κιλών τα 180 χιλιόμετρα την ώρα.
Εξοπλισμένο με καινοτομίες της εποχής- όπως το φίλτρο αέρα στην καμπίνα των επιβατών, το Saab 900 πρόσφερε εξαιρετική ασφάλεια και άνεση.
Η εξέλιξη του turbo μοντέλου το 1985 έβγαζε 160 άλογα- και δεν είναι τυχαίο που εκείνη τη χρονιά οι εισαγωγές στις ΗΠΑ έφτασαν τα 39.000 οχήματα.
Εύρος τιμής: #1 – $29.800, #2 – $23.800, #3 – $19.000, #4 – $14.600.
1991–98 Suzuki Cappuccino
Αν έχεις κάποιο φίλο που διατείνεται πως ξέρει όοοοολα τα μοντέλα των αυτοκινήτων, ιδού μία δοκιμασία για εκείνον: Το Suzuki Cappuccino κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία και τη δεκαετία του ’90 κυκλοφορούσε με «αντιπάλους» το Honda Beat και το Mazda AZ-1. Και τα τρία θεωρούνται πλέον συλλεκτικά.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, τότε που οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ανατολής στρέφονταν σε sportsy μοντέλα, η Suzuki, γνωστή για τα μικρά μοντέλα πόλης, κατηγορίας minicar, αποφάσισε να ταράξει τα νερά με ένα διασκεδαστικό μοντέλο, που να θυμίζει λίγο το περίφημο Mazda Miata.
Ας ξεκινήσουμε από το μέγεθός του – μήκος 3 μέτρα και 30 εκατοστά, πλάτος 1,40- και την πρωτότυπη οροφή με τα τρία αφαιρούμενα πάνελ, τα οποία μπορούσαν να αποθηκευτούν στο εργονομικό-σαν-θήκη-μουσικού-οργάνου πορτ μπαγκάζ του.
Στην πρώτη γενιά ήταν εξοπλισμένο με 12βάλβιδο κινητήρα και έβγαζε 63 άλογα. Φτιάχτηκαν 26.480 τέτοια οχήματα, το 75% τα πρώτα δύο χρόνια, πριν ξεθωριάσει το ενδιαφέρον και η ιαπωνική οικονομία μπει σε κρίση. Πολύ λίγα ταξίδεψαν ως τη Βόρεια Αμερική, ενισχύοντας τον «μύθο» του μικρού και σπάνιου οχήματος. Μοιάζει εντυπωσιακό, αλλά η ζήτηση γι’ αυτό το αν μη τι άλλο πρακτικό αυτοκινητάκι αυξάνεται. Αρκεί βέβαια να χωράς σε αυτό.
Εύρος τιμής: #1 – $22.000, #2 – $14.000, #3 – $8.500, #4 – $4.000.
1968–70 AMC AMX
Το 1966 η American Motors Corp. έχανε 12,6 εκατ. δολάρια και κατέγραφε πτώση 12% στις πωλήσεις. Δεν τη λες και πολύ καλή χρονιά. Αλλά έσκασε σαν από μηχανής θεός ο Robert Beverley Evans, γνωστός για τις διασώσεις επιχειρήσεων που δεν πήγαιναν και τόσο καλά, και έκανε ό,τι χρειαζόταν για την επαναφέρει σε κερδοφορία. Σε αυτό το κλίμα πήρε το πράσινο φως το AMX (American Motors eXperimental), με στόχο τη μετατροπή του μοντέλου Javelin σε διθέσια βολίδα.
Χρειάστηκε λίγη κοπτοραπτική στις διαστάσεις, μιας και θα θυσιάζονταν τα πίσω καθίσματα, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων ξεκίνησε είτε με τέσσερις ταχύτητες είτε ως αυτόματο. Κάθε αυτοκίνητο είχε πάνω και τον αύξοντα αριθμό παραγωγής, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο η αίσθηση αποκλειστικότητας και το fomo της εποχής. Και κάπως έτσι το AMX λανσαρίστηκε ως το διθέσιο σπορ αμάξι, όπως ήταν η Corvette, αλλά περίπου 2.000 δολάρια φτηνότερο.
Παρά την αρχική ορμή, μέσα σε τρία χρόνια κατασκευάστηκαν μόλις 19.134 τέτοια αυτοκίνητα. Η καλύτερη χρονιά του ΑΜΧ ήταν το ’69, με 8.293 οχήματα να πατούν άσφαλτο.
Εύρος τιμής: #1 – $52.800, #2 – $34.500, #3 – $22.500, #4 – $13.500.
2004–10 Mercedes-Benz SLR McLaren
Στην αρχή τα πράγματα δεν ήταν εύκολα. Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του ’90, η Mercedes συνεργάζεται με τη McLaren την παραγωγή ενός «Merc-Laren», ενός αυτοκινήτου με μηχανή McLaren και καρδιά Mercedes. Όμως οι δύο κατασκευαστές το οραματίζονταν τελείως διαφορετικά, με αποτέλεσμα τελικά ένα «διηπειρωτικό» υπεραυτοκίνητο (της εποχής, πάντα), που δεν έχει την προσωπικότητα ούτε της Mercedes ούτε της McLaren, παρότι και οι δύο πλευρές προσπάθησαν πολύ. Ο υπερ-κινητήρας του ήταν βαρύς, το εσωτερικό εξοικονομούσε βάρος με διάφορες καινοτομίες- και φυσικά ήταν δερμάτινο.
Το μοντέλο του 2004 κόστιζε 455.000 δολάρια κι έπιανε πάνω από 330 χιλιόμετρα τελική. Οι πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω ήταν ακόμα ένα χαρακτηριστικό του που προκαλούσε θαυμασμό.
Σε μία 7ετία η Mercedes κατασκεύασε 3.500 τέτοια αυτοκίνητα, αλλά πούλησε μόλις 2.157. Βέβαια, λίγα και καλά θα έλεγε κανείς, καθώς οι λάτρεις του μοντέλου είναι φανατικοί, δεν πτοούνται από την κάπως διχασμένη προσωπικότητά του- αντίθετα, τους γοητεύει- και κάποιοι έχουν πάνω από ένα.
Εύρος τιμής: #1 – $430.000, #2 – $356.000, #3 – $276.000, #4 – $199.000.
1984–88 Toyota Pickup 4×4 SR5
Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις, λέει το αθλητικό ρητό, που ισχύει και στην περίπτωση του εν λόγω μοντέλου. Όταν η δεύτερη γενιά του Toyota Pickup (ή Hilux) βγήκε στις αντιπροσωπείες το 1984, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε ήδη χτίσει τη φήμη της στην παραγωγή τέτοιου είδους οχημάτων.
Η «συνταγή» δεν άλλαξε και πολύ στα τέσσερα χρόνια μεταξύ 1984 και 1988. Οι προσθήκες μόνο ενίσχυσαν τις διαφορετικές εκδόσεις κι έτσι στο τέλος της 4ετίας η Toyota είχε παρουσία με πάνω από 1,5 εκατ. δεύτερης γενιάς Pickup κι αυτό μόνο στη Βόρεια Αμερική. Όσοι αγαπούν την τρελή ιστορία των ταινιών «Επιστροφή στο μέλλον» χαμογελούν ένα τσικ περισσότερο στην εικόνα του αυτοκινήτου του Μάρτι. Εντάξει, DeLorean δεν είναι, αλλά βολευόμαστε.
Εύρος τιμής: #1 – $34.800, #2 – $22.700, #3 – $16.700, #4 – $6.600.
2001–10 Lamborghini Murciélago
Το όνομά της κουβαλάει την ιστορία ενός πανίσχυρου και αλύγιστου ταύρου, που βγήκε νικητής σε ταυρομαχία κι έτσι γλίτωσε το σφαγείο. Σε επίπεδο αυτοκινήτου, η Murciélago είναι «απόγονος» των Lamborghini Diablo, Countach και Miura, κι έτσι υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες όταν κυκλοφόρησε, το 2001. Με ιπποδύναμη 571 αλόγων, από τον 6,2 λίτρων 12βάλβιδο κινητήρα της, αυτή η Lamborghini- και με τις πόρτες να ανοίγουν προς τα πάνω- ανταποκρίθηκε σε όσα περίμεναν από εκείνη.
Τα χρόνια δεν εμπόδισαν την απαξίωσή της, αλλά ακολούθησε τα βήματα των προκατόχων της, αναδεικνύοντας τον κλασικό και elegant χαρακτήρα της.
Το 2006 ακολούθησε η LP640 με την εντυπωσιακή εξάτμιση, ενώ οι επιδόσεις έφτασαν σε νέα υψηλά, με κινητήρα 6,5 λίτρων και 632 άλογα.
Τι να λέμε τώρα, ο ήχος στο γύρισμα της μίζας θυμίζει σόλο του Τζίμι Χέντριξ στ’ αυτιά μας, καθώς αγγίζει τις 4.000 στροφές. Το εξατάχυτο κιβώτιο ήταν μια υπενθύμιση της εταιρίας πως όποιος θέλει να σκίσει τον αέρα πρέπει να ξέρει και πώς να το κάνει. Πιστεύεται πως λιγότερες από 25 μη αυτόματες LP640 έφτασαν στις ΗΠΑ.
Εύρος τιμής: #1 – $382.000, #2 – $323.000, #3 – $262.000, #4 – $191.000.
2003–08 Nissan 350Z
Το 1996 άρχισε μια δύσκολη 7ετία για τη Nissan, καθώς η παραγωγή του 300ZX είχε τερματιστεί και διάδοχος δεν φαινόταν στον ορίζοντα.
Ο κατασκευαστής χρειάστηκε επτά χρόνια για να παρουσιάσει το νέο 350Z, που έκανε αμέσως πάταγο. Χαρακτηρίστηκε αυτοκίνητο της χρονιάς από το Automobile, το Car and Driver το συμπεριέλαβε στην τοπ δεκάδα του. Οι πωλήσεις του ήταν εξαιρετικές και οι εκδόσεις του, ας πούμε μπόλικες (Base, Enthusiast, Performance, Touring, και Track για το κουπέ).
Κυκλοφόρησε είτε με κιβώτιο ταχυτήτων είτε αυτόματο ενώ το 2005 στην έκδοση Track χρησιμοποιήθηκε κινητήρας Rev Up που έβγαζε 300 άλογα. Το 2007, όλα τα μοντέλα είχαν πλέον ιπποδύναμη 306.
Η σκοτεινή 7ετία είχε τελειώσει και ο ήλιος έλαμπε ξανά λαμπρός για τη Nissan, το αποκορύφωμα ήρθε όμως στα τέλη του 2007, όταν η εταιρία εξαργύρωσε τον ενθουσιασμό της Αμερικής με το NISMO. Το χρυσό παιδί της σειράς 350Z, το 2007–08 Nissan 350Z NISMO είναι μακράν το πολυτιμότερο σήμερα μοντέλο ( με τιμή διάθεσης τότε τα 38.070 δολάρια).
Εύρος τιμής: #1 – $55.000, #2 – $39.900, #3 – $32.800, #4 – $16.400.
Διάλειμμα στα αυτοκίνητα με μία μοτοσικλέτα: 1936–47 Harley-Davidson Knucklehead
Η Harley-Davidson υπήρχε πριν τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, επιβίωσε και μετά από αυτόν. Και «σφράγισε» τη νίκη της με την παραγωγή της E/ES/EL, που αργότερα ονομάστηκε Κnucklehead. Κυκλοφόρησε σε τρεις εκδόσεις από το 1936 έως το 1938, με το μοντέλο Ε Knucklehead να είναι σήμερα από τα πιο δυσεύρετα αλλά και τα πιο επιθυμητά.
Η τελευταία «Knucklehead» λέγεται πως κατασκευάστηκε το 1947, πριν εμφανιστεί το 1948 η Panhead.
Οι μηχανές εκείνης της εποχής έχουν μεγάλη απήχηση στο νεανικό κοινό- και γι’ αυτό αποτελούν εξαιρετική επένδυση. Αν και δυσκολευόμαστε να φανταστούμε κάποιον να έχει ένα τέτοιο δίτροχο και να το φυλάει στο γκαράζ του.
Εύρος τιμής: #1 – $143.000, #2 – $101.000, #3 – $68.800, #4 – $46.600.
1992–2006 AM General Hummer H1
Μια «αναλογική» πινελιά μέσα σε έναν digital κόσμο, το αυτοκίνητο αυτό θυμίζει τανκ όταν το οδηγείς, καθώς προχωρεί με σταθερότητα και αυτοπεποίθηση.
Το Hummer H1 βασίζεται στο στρατιωτικό High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) ή Humvee, που όντως θυμίζει πιο πολύ τανκ παρά ένα μέσο SUV.
Όταν η ΑM General άρχισε τις πωλήσεις το 1992 με μόνο 316 οχήματα εκείνη τη χρονιά, είχε ήδη ρίξει λίγο τα στρατιωτικά χαρακτηριστικά. Αλλά λίγο. Ο Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ είχε πέντε τέτοια - αν μη τι άλλο, ήταν εξαιρετικά κατάλληλος και ταιριαστός. Το μοντέλο άρχισε να βρίσκει ολοένα και μεγαλύτερη αγορά, είτε σε ανθρώπους που θαυμάζουν τις δυνατότητές του είτε σε ανθρώπους που γοητεύονται από την εικόνα του.
Η τιμή εκκίνησης ήταν 93.000 δολάρια και ανάλογα τον εξοπλισμό έφτανε τα 110-115.000 δολάρια.
Το 2001, AM General και General Motors συμφώνησαν να ο ονομάσουν Hummer. Οι πωλήσεις κορυφώθηκαν το 1995 και παρέμειναν υψηλές μέχρι την πτώση του 2004. Το «Άγιο Δισκοπότηρο» της εταιρίας είναι το μοντέλο Hummer Alpha, που είναι και το πολυτιμότερο.
Εύρος τιμής: #1 – $146.000, #2 – $118.000, #3 – $78.900, #4 – $44.300.
2001–04 Chevrolet Corvette Z06
Ήρθε η ώρα για ένα αυτοκίνητο που εξακολουθεί να έχει ζήτηση- έπειτα από περίπου 2 δεκαετίες κυκλοφορίας- καθώς είναι ευχάριστο στη χαλαρή βόλτα (αν υποθέσουμε πως κάποιος έχει μια Corvette και βγαίνει για χαλαρή βόλτα...) αλλά βάζει κάτω και αυτοκίνητα με τα μισά του χρόνια, αν χρειαστεί.
Αν βρεθείς πίσω από το τιμόνι μιας Chevrolet Corvette Z06 αμέσως νιώθεις πως παρά τα χρόνια της κινείται με ακρίβεια, το φρένο είναι στιβαρό και η απόλαυση των 405 αλόγων της αυτή που περίμενες.
Και δεν θα είσαι μόνος ή μόνη, καθώς οι διερευνητικές επισκέψεις στα εργαλεία τιμολόγησης της Hagerty έχουν υπερτριπλασιαστεί την τελευταία 2ετία.
Εύρος τιμής: #1 – $49.300, #2 – $34.300, #3 – $25.600, #4 – $13.600.
2008–15 Audi R8
Πρώτο τέκνο της στενής σχέσης μεταξύ Lamborghini και Audi, εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ήταν η Lamborghini Gallardo, με 5λιτρο κινητήρα και 493 άλογα. Στη συνέχεια η Audi χρησιμοποίησε το Gallardo ως βάση του δικού της πρώτου supercar, του R8. Μοιράστηκε με το Gallardo την ίδια μηχανική ψυχή, αλλά με βελτιωμένα χαρακτηριστικά και χαμηλότερο κόστος. Τα δύο οχήματα μοιράζονταν και το σύστημα τετρακίνητης οδήγησης Quattro.
Άνοιξε την πόρτα του οδηγού και θα καταλάβεις εύκολα γιατί το αυτοκίνητο αυτό στοιχειώνει τα όνειρα όσων λατρεύουν τους τέσσερις τροχούς- και την κατασκευάστρια εταιρία. Η αισθητική του θυμίζει ιταλική κομψότητα που παραπέμπει σε Ferrari και vintage Lamborghini αλλά η τιμή του είναι πολύ πιο οικονομική.
Εξωτερικά, το R8 έχει τις υπέροχες καμπύλες και γωνίες του «ξαδέλφου» Gallardo, με τα αμφιλεγόμενα «πάνελ» που άλλοι αγαπούν και άλλοι αγαπούν να μισούν. Και κάποιοι ρίχνουν τη βόμβα τους λέγοντας: «αφήστε στους Γερμανούς να κάνουν το τέλειο ιταλικό αυτοκίνητο» (Παρακαλώ μην πυροβολείτε τον αγγελιοφόρο, εμείς απλώς αναμεταδίδουμε το σχόλιο).
Εύρος τιμής: #1 – $216.000, #2 – $172.800, #3 – $118.000, #4 – $91.500.
Και κάτι για το δικό σου αυτοκίνητο
Μάλλον δεν είναι συλλεκτικό. Αλλά είναι αυτό που σε ταξιδεύει τα Σαββατοκύριακα, φορτώνει σκηνές, βαλίτσες, σακίδια και κουβαδάκια στις διακοπές. Σε πηγαινοφέρνει στη δουλειά/στη σχολή/στις δραστηριότητες όλη μέρα.
Ναι, δεν είναι συλλεκτικό αλλά είναι το αυτοκίνητό ΣΟΥ. Μην αμελήσεις την ασφάλειά του.
Σχόλια