“Ο γιος μου αποφάσισε ότι δεν θέλει να δώσει Πανελλήνιες, θέλει να γίνει κομμωτής”

Από το efiveia.gr / 
Ευφροσύνη Αλεβίζου / Δρ. Αναπτυξιακής Ψυχολογίας-Ψυχοθεραπεύτρια
Ερώτημα αναγνώστριας
Ο γιος μου πάει φέτος Γ΄ Λυκείου και ξαφνικά αποφάσισε ότι δεν θέλει να δώσει Πανελλήνιες, θέλει να σταματήσει το φροντιστήριο και θέλει να γίνει κομμωτής γιατί είναι ο αδερφός ενός γνωστού και βγάζει 1500 ευρώ το μήνα. Δεν ξέρω πώς ξεσηκώθηκε, δεν ακούει τίποτα, δεν κάθεται να συζητήσει φωνάζει και κοπανάει την πόρτα του δωματίου του. Παρένθεση: ο ίδιος γκρινιάζει που δεν μπορεί να φτιάξει τα δικά του μαλλιά και θέλει να φτιάχνει και των άλλων! Θα σκάσω! Τον πήρα με το καλό με το άγριο τίποτα . Βοήθεια

Απαντά η Δρ. Αναπτυξιακής Ψυχολογίας-Ψυχοθεραπεύτρια Ευφροσύνη Αλεβίζου
Θα με βοηθούσε αν είχα κάποια στοιχεία για τη μέχρι τώρα εκπαιδευτική πορεία του γιου σας. Θα μου ήταν βοηθητικό δηλαδή αν γνώριζα πώς έχει πορευτεί ως τώρα μαθησιακά, ώστε να μπορέσω να σας βοηθήσω να τοποθετήσετε σε ένα ερμηνευτικό πλαίσιο την τωρινή του στάση απέναντι στο σχολείο και τις Πανελλήνιες. Πολλές φορές τα πράγματα μας φαίνονται ξαφνικά και ανεξήγητα αλλά, αν εστιάσουμε στο ιστορικό των παραγόντων που τα επηρεάζουν, είναι πιθανό να ανακαλύψουμε εξηγήσεις που θα μας δώσουν μια νέα οπτική.

Τι συνέβαινε με το σχολείο σε μικρότερες ηλικίες; Αντλεί ο γιος σας αίσθημα ικανοποίησης από τη διαδικασία της μάθησης, ή προχωρεί πιεσμένος από τη μια σχολική βαθμίδα στην επόμενη; Είναι ο γιος σας ένας έφηβος με κίνητρο και δέσμευση απέναντι στις σχολικές του υποχρεώσεις; Έχει ικανοποιητικές σχολικές επιδόσεις; Έχει εστιάσει το ενδιαφέρον του και την προσπάθειά του σε κάποιο τομέα; Υπήρχε μέχρι πρόσφατα κάποιος στόχος για τις Πανελλήνιες που να έχει προκύψει μέσα από δική του επιθυμία και ενδιαφέρον; Ή μήπως είναι ένας μαθητής χωρίς δέσμευση και κίνητρο που συμβιβάζεται με τις επιθυμίες των γονιών και «για χάρη τους» έχει συμφωνήσει να συμμετάσχει στις Πανελλήνιες; Θέλω με άλλα λόγια να κατανοήσω αν αυτή η στροφή του είναι αναμενόμενη με βάση το ιστορικό του. Σας προτείνω να ρίξετε και εσείς μια προσεκτική ματιά σε όλα αυτά τα ζητήματα προκειμένου να αναζητήσετε πιθανές εξηγήσεις.

Φυσικά θα μου χρειαζόταν ταυτόχρονα να έχω και στοιχεία που να μου δίνουν μια εικόνα για το ιστορικό των μεταξύ σας σχέσεων. Τι είδους επικοινωνία και συναισθηματικό κλίμα επικρατεί στην οικογένειά σας; Πώς συνεννοείστε για ζητήματα που εμπεριέχουν διαφωνίες και αντιφάσεις; Πώς επιλύονται οι μεταξύ σας συγκρούσεις; Γενικά, πώς θα περιγράφατε τη σχέση σας με τον γιο σας; Ποια στοιχεία στη σχέση σας θεωρείτε θετικά και δυναμικά και ποια στοιχεία σας προβληματίζουν και σας δυσκολεύουν; Ακόμα, πώς συμβάλει η μεταξύ σας σχέση στην μαθησιακή και σχολική πορεία του γιου σας; Πώς πιστεύετε ότι έχετε ενισχύσει το κίνητρό του; Πώς πιστεύετε ότι έχετε συμβάλλει στην τωρινή του άρνηση;

Τι θέλει να σας πει το παιδί σας μέσα από την απόφαση που σας ανακοινώνει; Μήπως αντιδρά σε πίεση που δέχεται να κάνει πράγματα που δεν επιθυμεί και δεν του ταιριάζουν;

Σας προτείνω να σταματήσετε και το «καλό» και το «άγριο». Με λίγα λόγια, σας προτείνω να απεμπλακείτε από τα πρότυπα επικοινωνίας που χρησιμοποιείτε γιατί είναι εμφανές ότι δεν λειτουργούν. Είναι επίσης εμφανές ότι προκαλούν θυμό και απομάκρυνση. Χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση και προσέγγιση από πλευράς σας προκειμένου να μπορέσετε να υποστηρίξετε το παιδί σας στην αναζήτηση, τη διαμόρφωση και την πραγματοποίηση των επιθυμιών του.

Ακούστε τι έχει να σας πει ο γιος σας. Δεν χρειάζεται να απορρίψετε τα σχέδιά του ως παράλογα. Καθίστε και συζητήστε μαζί του τις αντιρρήσεις σας, αιτιολογήστε τη γνώμη σας και τη στάση σας. Αφήστε τον να σας εκθέσει την δική του οπτική και δώστε αξία στη γνώμη του.

Προσπαθήστε να τον κατανοήσετε. Συνεργαστείτε μαζί του αντί να είστε αντίπαλοι γιατί η αντιπαλότητα οδηγεί σε αναμέτρηση δυνάμεων και η αναμέτρηση δυνάμεων οδηγεί σε αδιέξοδο. Πώς θα συνεργαστείτε; Με το να καθίσετε παρέα να εντοπίσετε και να αξιολογήσετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της επαγγελματικής πορείας όπου εστιάζει σε αυτή τη φάση ο γιος σας.

Πολλές φορές οι έφηβοι λειτουργούν παρορμητικά και εκφράζουν προτιμήσεις και ανακοινώνουν αποφάσεις χωρίς να γνωρίζουν ολοκληρωμένα τις διαστάσεις μιας κατάστασης. Η διαχείριση της παρόρμησης δεν είναι κάτι που επιβάλλεται, ούτε κάτι που αλλάζει επειδή το επισημαίνουν οι ενήλικες με φιλικό ή με επιθετικό τρόπο. Οι ίδιοι οι έφηβοι με την κατάλληλη εκπαίδευση σε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων μαθαίνουν να εστιάζουν σε καταστάσεις πολύπλευρα και σύνθετα, να διαχειρίζονται και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και ωριμάζουν μεγαλώνοντας μέσα από την αυξανόμενη εμπειρία ζωής που αποκτούν.

Προτείνετε λοιπόν στον γιο σας να συζητήσει με άτομα που εργάζονται ως κομμωτές για να αποκτήσει εικόνα της δουλειάς τους και να μην εστιάζει μόνο στον οικονομικό παράγοντα. Μπορεί ακόμα και να επισκεφθεί κομμωτήριο, να παρατηρήσει, να εμπλακεί και να σχηματίσει γνώμη για τη φύση της εργασίας. Ακόμα, χρειάζεται με θετική και ανοιχτή διάθεση να αξιολογήσετε τους παράγοντες που θα συνέβαλαν θετικά στην επιλογή της κομμωτικής ως επάγγελμα και τους παράγοντες που θα αποτελούσαν πιθανά εμπόδια. Αναζητήστε μαζί με το παιδί σας με άλλα λόγια τις κλίσεις και τις αδυναμίες του και σκεφτείτε μαζί τρόπους για να αξιοποιήσει τις κλίσεις του και να υπερβεί τις αδυναμίες του.

Προσέξτε όμως: Για να είστε σε θέση να κάνετε όλα αυτά, θα πρέπει πρώτα να αξιοποιήσετε τα δυνατά στοιχεία στη μεταξύ σας σχέση και να διαχειριστείτε τις δυσκολίες της. Προϋπόθεση δηλαδή για να επηρεάσετε τις αποφάσεις του, είναι να αποκαταστήσετε την μεταξύ σας επικοινωνία.

Είναι σημαντικό να εντοπίσετε την πηγή της δικής σας αντίδρασης. Τι είναι αυτό που σας φαίνεται απωθητικό στην επιλογή που εκφράζει ο γιος σας; Γιατί έχετε αντίρρηση στην επιλογή της κομμωτικής ως επάγγελμα; Εξετάστε πολύ προσεκτικά τον δικό σας κόσμο προσδοκιών και αντιλήψεων για τις σπουδές και τα επαγγέλματα ώστε να ανακαλύψετε με ποιους τρόπους ο δικός σας κόσμος σας φέρνει σε σύγκρουση με το παιδί σας και να προσαρμόσετε τις προσδοκίες σας με ευελιξία στις δυνατότητες και τις επιθυμίες του γιου σας.

Επίσης, θα σας πρότεινα να επισκεφθείτε έναν σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού προκειμένου, μέσω της κατάλληλης αξιολόγησης, να προταθούν στον γιο σας επαγγελματικές κατευθύνσεις που του ταιριάζουν.

Σχόλια