Ο δούκας

Από το efsyn.gr / Επιμέλεια: Διονύσης Λιβέρης / 04.21
Η αποστολή πέρασε και από τη χώρα μας, καθώς μέσα σε μόλις μία ημέρα τα πληρώματα διέσχισαν τη Β. Ελλάδα και τη Γιουγκοσλαβία.

Στο Heritage HUB στο Τορίνο φιλοξενούνται μερικά από τα πιο ξεχωριστά αυτοκίνητα από την ιστορία της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Πρωτότυπα, αγωνιστικά, ακόμα και στρατιωτικά οχήματα, όλα με τη δική τους ξεχωριστή ιστορία, που όμως καμία τους δεν ξεπερνά εκείνη που έχει να διηγηθεί ένα κίτρινο Fiat 124 Special του 1970 που κάλυψε 40.000 χλμ. σε μια τρελή αποστολή.

Λίγο πριν από το τέλος της δεκαετίας του 1960, ο δούκας της Αόστα έψαχνε έναν μηχανικό για να τον συνοδεύσει σε ένα ταξίδι 40.000 χλμ. με αυτοκίνητο που θα τον οδηγούσε από το νοτιότερο άκρο της Αφρικής στο βορειότερο άκρο της Ευρώπης.

Ο Riccardo Pressotto ήταν ο ιδανικός υποψήφιος. Γέννημα-θρέμμα της Fiat, εξαιρετικός μηχανικός με εμπειρία στους αγώνες ράλι και κυρίως μόλις 24 χρόνων και απόλυτα πρόθυμος για να ζήσει νέες περιπέτεις.

Το Fiat 124 ήταν ένα ανθεκτικό, απλό και παράλληλα εξαιρετικά αξιόπιστο όχημα. Οντας ένα από τα τελευταία Fiat με κίνηση στους πίσω τροχούς, προσέφερε άπλετους χώρους για τον εξοπλισμό που απαιτούσε η αποστολή, ενώ χρειαζόταν και ελάχιστη συντήρηση, στοιχείο κρίσιμης σημασίας για την αποστολή.

Επιπλέον, ο Pressotto το εφοδίασε με πιο ανθεκτική ανάρτηση, φίλτρο για την ψύξη του λιπαντικού του κινητήρα, προστατευτικές ποδιές, επιπλέον φώτα, αλλά και κλωβό ασφαλείας για την καμπίνα. Η εκκίνηση δόθηκε από την ταράτσα του Lingotto, του ιστορικού εργοστασίου της Fiat στο Τορίνο, αλλά η πραγματική περιπέτεια θα ξεκινούσε από το Cape Point, το νοτιότερο άκρο της Αφρικής.

Στις 24 Ιουνίου του 1970, οι τολμηροί ταξιδιώτες ξεκινούσαν με στόχο την κάλυψη περίπου 1.000 χλμ. ανά ημέρα, με τις διανυκτερεύσεις να περιλαμβάνουν –ανάλογα με την περιοχή– σταθμούς σε κεντρικές πόλεις της αφρικανικής ηπείρου, αλλά και ύπνο κάτω από τα αστέρια. Εκτός από τα εφόδια σε νερό και τρόφιμα, το 124 Special ήταν εφοδιασμένο και με επιπλέον δοχείο καυσίμου χωρητικότητας 120 λίτρων.

Από τη Νότια Αφρική και τη Ζιμπάμπουε έβαλαν πορεία προς την Κένυα, με το κομμάτι από το Ναϊρόμπι μέχρι και την Αντίς Αμπέμπα να αποδεικνύεται το πλέον δύσκολο. Η αποστολή πέρασε και από τη χώρα μας. Μέσα σε μόλις μία ημέρα τα πληρώματα διέσχισαν τη Β. Ελλάδα και τη Γιουγκοσλαβία, φτάνοντας στην Τεργέστη. Το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής τις Σκανδιναβικές χώρες ήταν το πιο εύκολο, με το πλήρωμα να φτάνει στις 14 Αυγούστου του 1970 στο νησί Magerøya της Νορβηγίας.

Συνολικά 40.000 χλμ. και άπειρες περιπέτειες χώρεσαν σε αυτή την τρελή ιδέα του δούκα της Αόστα. Μάλιστα γύρισαν οδικώς στο Τορίνο, αφού το ιταλικό μοντέλο είχε αποδείξει και με το παραπάνω την ικανότητά του να αντεπεξέλθει σε αυτό το εξοντωτικό ταξίδι. Το αυτοκίνητο βρίσκεται σήμερα στο Heritage HUB στη Via Plava 86, για να διηγείται την ιστορία του δούκα της Αόστα και των φίλων του.

Σχόλια