Το πρώτο καταλυτικό

Από το efsyn.gr / Διονύσης Λιβέρης / 08.20
Πριν από 35 χρόνια, ξεκίνησε στην Opel η εποχή του καταλυτικού μετατροπέα. Το 1985, το Opel Ascona 1.8i ήταν το πρώτο γερμανικό αυτοκίνητο με καταλυτικό μετατροπέα που αναπτύχθηκε ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά, αντί απλά να τροποποιηθεί για εξαγωγή από την Αμερική. Δοκιμαστικά, η αστυνομία του κρατιδίου Ρηνανίας-Παλατινάτου παρέλαβε το πρώτο Ascona 1.8i που κατασκευάστηκε με τριοδικό καταλύτη στις 7 Δεκεμβρίου 1984. Την επόμενη χρονιά, η Opel εισήγαγε καταλύτες σε όλη την γκάμα μοντέλων της – από το Corsa, το Kadett και το Ascona μέχρι το Rekord, το Monza και το Senator. Η Opel ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή μάρκα που προσέφερε στάνταρ τριοδικούς καταλύτες.

Οι μηχανικοί της Opel γνώριζαν πολύ καλά ότι οι ευρωπαϊκές συνθήκες κυκλοφορίας απαιτούσαν κατάλληλη τεχνολογία και ποιότητα. Γι’ αυτό ανέπτυξαν έναν καταλυτικό μετατροπέα ειδικά για ευρωπαϊκές οδηγικές συνθήκες – μια τακτική που ακολουθούσαν επίσης για το αμάξωμα, την ανάρτηση, τους κινητήρες και τα φρένα. Για την Opel ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή εγκατάσταση καταλυτικού μετατροπέα στο σύστημα εξαγωγής. Η μείωση των εκπομπών ρύπων μέσω του καταλύτη αντιπροσώπευε μια περίπλοκη λειτουργία στα «εσωτερικά όργανα» του αυτοκινήτου.

Συγκριτικά με ένα συμβατικό αυτοκίνητο, η σχεδίαση ενός οχήματος με καταλύτη απαιτούσε πολυάριθμες μετατροπές. Για παράδειγμα, ο καταλύτης εκπέμπει πολλή θερμότητα όταν φτάσει στη θερμοκρασία λειτουργίας του (600 βαθμοί Κελσίου). Κατά συνέπεια, εξαρτήματα ευαίσθητα στη θερμότητα και η καμπίνα επιβατών χρειάζονταν προστασία από θερμικές ασπίδες.

Για να μπορεί ο καταλύτης να λειτουργεί με βέλτιστη απόδοση, χρειαζόταν ένα ηλεκτρονικό σύστημα προστασίας μίγματος, πολλαπλούς ελέγχους και κατ’ επέκταση περαιτέρω τροποποιήσεις. Ακόμα και το στόμιο πλήρωσης του ρεζερβουάρ καυσίμου απαιτούσε επανασχεδίαση για να αποτρέψει τον τυχαίο ανεφοδιασμό με βενζίνη με μόλυβδο αντί αμόλυβδης.

Η Opel δέσμευσε πάνω από ένα δισ. γερμανικά μάρκα και εκατοντάδες μηχανικούς στην ανάπτυξη καταλυτών και αυτοκινήτων φιλικών προς το περιβάλλον.

Εκτός από οχήματα με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα εργοστασιακά τοποθετημένο, η Opel προσέφερε επίσης στους πελάτες ένα κιτ για εκ των υστέρων τοποθέτηση. Ωστόσο, ο κατασκευαστής δεν αρκούνταν μόνο στις τεχνολογικές καινοτομίες. Η Opel ακολούθησε νέους δρόμους και στον τομέα δημοσίων σχέσεων. Η εταιρεία προσέφερε στον κόσμο την ευκαιρία να ενημερωθεί ενεργά για τους καταλύτες και την εκ των υστέρων τοποθέτηση. Επί αρκετές ώρες κάθε ημέρα, οδηγοί και ενδιαφερόμενοι μπορούσαν μέσω ανοιχτής τηλεφωνικής γραμμής να επικοινωνούν και να παίρνουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους, απευθείας από τους ειδικούς της εταιρείας.

Σήμερα, 35 χρόνια μετά το λανσάρισμα του τριοδικού καταλύτη στο Ascona 1.8i, η Opel, κατευθύνεται και αυτή προς την… πρίζα, με πολλά αμιγώς ηλεκτρικά και με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Σχόλια