28 χρόνια απ' τον τον θάνατο της Μάρσα Π. Τζόνσον

Από το el.wikipedia.org
Η Μάρσα Π. Τζόνσον γεννήθηκε στις 24 Αυγούστου 1945 ήταν μια Αφρο-αμερικανή ντραγκ κουίν, εργάτρια του σεξ και ακτιβίστρια της απελευθέρωσης των γκέι. Ακτιβιστρια στις ταραχές του Stonewall, η Τζόνσον γεννήθηκε στο Ελίζαμπεθ του Νιού Τζέρσεϊ και υπήρξε δημοφιλής φιγούρα της γκέι και καλλιτεχνικής κοινότητας της Νέας Υόρκης από τη δεκαετία του 1960 μέχρι τη δεκαετία του 1990. Μετέπειτα η Τζόνσον έγινε ακτιβίστρια για το AIDS με το ACT UP.

Κοινωνική δράση
Ήταν μια από τις πιο γνωστές ντραγκ κουίνς της πόλης και βασίλισσες του δρόμου. Η Τζόνσον είχε αναγνωριστεί ως μια από τις πρώτες που αντιπετέθηκαν στις συγκρούσεις με την αστυνομία, εν μέσω των ταραχών του Stonewall. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, η Τζόνσον και η στενή φίλη της Σύλβια Ριβέρα, ίδρυσαν από κοινού το Επαναστάτες Δράσης Τραβεστί Δρόμου (STAR) και δήλωναν παρουσία σε παρελάσεις της γκέι απελευθέρωσης και σε άλλες ριζοσπαστικές πολιτικές δράσεις. Στη δεκαετία του 1980 η Τζόνσον συνέχισε τον ακτιβισμό της στους δρόμους ως βασική οργανώτρια με την ACT UP. Μαζί με την Ριβέρα, η Τζόνσον υπήρξε «μητέρα» του σπιτιού της οργάνωσης Star, συγκεντρώνοντας τρόφιμα και είδη ένδυσης για να βοηθήσει και να υποστηρίξει τις νεαρές ντραγκ κουίνς, τις τρανσέξουαλ και τα άλλα παιδιά που ζούσαν στις αποβάθρες της οδού Κρίστοφερ ή στο σπίτι τους στο Λόουερ Ίστ Σάιντ της Νέας Υόρκης.

Κάποτε εμφανίστηκε σε ένα δικαστήριο και ο δικαστής ρώτησε τη Μάρσα, «Τι σημαίνει το Π.» και η Τζόνσον έδωσε τη συνήθη απάντηση της «Μη του δίνετε σημασία». Αυτή η φράση έγινε το σήμα κατατεθέν της. Το 1974 η Μάρσα Π. Τζόνσον φωτογραφήθηκε από τον φημισμένο καλλιτέχνη Άντι Γουόρχολ, ως μέρος της σειράς έργων του «κυρίες και κύριοι» με πόλαροιντς αφιερωμένο σε ντραγκ κουίνς. Η Τζόνσον ήταν επίσης μέλος του θιάσου του Γουόρχολ, Καυτά Ροδάκινα (ο οποίος συγκρινόταν με έναν παρόμοιο, θίασο του Σαν Φρανσίσκο, το Cockettes).

Θάνατος
Στις 6 Ιουλίου 1992, το σώμα της Τζόνσον βρέθηκε να επιπλέει στον ποταμό Χάντσον στα ανοικτά της δυτικής Βίλατζ Πίερς λίγο μετά το Pride το Μαρτίου του 1992. Η αστυνομία αποφάνθηκε ότι ήταν αυτοκτονία. Οι φίλοι και υποστηρικτές της Τζόνσον είπαν ότι δεν είχε τάσεις αυτοκτονίας, και ύστερα από μια καμπάνια με κόλληση αφισών, έγινε γνωστό ότι η Τζόνσον είχε νωρίτερα παρενοχληθεί κοντά στο σημείο όπου βρέθηκε το σώμα της. Οι αρχικές προσπάθειες για να πεισθεί η αστυνομία να ερευνήσει περαιτέρω τα αίτια του θανάτου της ήταν ανεπιτυχείς. Μετά από πιέσεις της ακτιβίστριας Μαράια Λόπεζ, τον Νοέμβριο του 2012, το αστυνομικό τμήμα της Νέας Υόρκης άνοιξε εκ νέου την υπόθεση ως πιθανή ανθρωποκτονία.

Αφιερώματα
Μόνο δέκα ημέρες πριν από το θάνατό της, η Τζόνσον είχε δώσει μια εκτενή, μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη που αποτελεί τον πυρήνα του ντοκιμαντέρ του 2012, Pay it No Mind: The Life and Times of Marsha P. Johnson, σε σκηνοθεσία του Μάικλ Κασίνο και του Ρίτσαρντ Μόρισον Επίσης, υπάρχουν συνεντεύξεις από πολλούς και στενούς φίλους της Τζόνσον. Η Τζόνσον περιγράφεται από αυτούς ως ένα βαθιά πνευματικό άτομο το οποίο πήγαινε σε κάθε εκκλησία και ναό, που έδινε ό,τι είχε για να βοηθήσει άλλους ανθρώπους που ζούσαν στον δρόμο, και που έδινε προσφορές επηρεασμένες από τη Σαντερία στα πνεύματα του νερού τα οποία περιβάλλουν και διαπερνούν την Νεα Υόρκη. Τιμάται ως πρωτοπόρος των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤ, βετεράνα ακτιβίστρια και μαχήτρια.

Σχόλια